Moody's: az európai lakossági fogyasztás harmada elveszhet vagy későbbre tolódhat

2020.05.05. 21:45 Módosítva: 2020.05.05. 21:53

A koronavírus-járvány megfékezését célzó korlátozó intézkedések miatt az európai háztartások fogyasztásának harmada végleg elveszhet vagy későbbre tolódhat a Moody's Investors Service kedden Londonban bemutatott tanulmánya szerint - írja az MTI.

 A nemzetközi hitelminősítő közölte: az ilyen mértékű fogyasztási deficit éves időtávlatra kivetítve - vagyis úgy számolva, mintha a jelenlegi korlátozások változatlan módon tizenkét hónapig érvényben lennének - az EU-gazdaságok GDP-jének 20 százalékával lenne egyenlő.

A legnagyobb európai gazdaságok közül Spanyolországban, Olaszországban és Nagy-Britanniában a legmagasabb a valószínűleg elmaradó vagy későbbre halasztott fogyasztási hányad. Ezekben az országokban a nem realizálódó fogyasztási érték elérheti a hazai össztermék 25 százalékát az éves kivetítésű számítási módszerrel mérve.

Várhatóan a szolgáltatási szektor, azon belül is a vendéglátóipar, valamint a kulturális és a közlekedési szolgáltatási szféra lesz az a terület, amelyen a mostani korlátozások és zárlatok miatt kieső fogyasztást később sem lehet pótolni.

A Moody's számításai szerint ezekre a területekre jut az Európai Unión belül a háztartási fogyasztás értékének 25 százaléka.

Az uniós háztartások fogyasztási kiadásaik 20 százalékát költik tartós fogyasztási termékekre (például autóra, ruhákra) ezek esetében ugyanakkor nem biztos, hogy a most kieső fogyasztás teljesen elvész, mivel a korlátozások idején lefojtott kereslet felszabadulhat a korlátozások feloldásával és a fogyasztói bizalom javulásával.

 A fogyasztás zuhanásszerű csökkenését jelzi, hogy a brit autógyártók és autókereskedők szövetségének (SMMT) kedden ismertetett adatai szerint

áprilisban gyakorlatilag megszűnt az új autók kereslete.

A múlt hónapban mindössze 4321 személyautót helyeztek forgalomba Nagy-Britanniában, 97,3 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. Tavaly áprilisban 161 ezer új autót értékesítettek a brit márkakereskedések.

 Az SMMT szerint a múlt havi adat 74 éves mélypont, legutóbbi ugyanis 1946 februárjában adtak el kevesebb személyautót Nagy-Britanniában, mint idén áprilisban. Az év eleje óta eltelt hónapokban is meredeken zuhant a brit autóértékesítés: az idén eddig 487 878 új autó került forgalomba, 43,4 százalékkal kevesebb, mint a tavalyi azonos időszakban.