Gazdasági sikertörténet a keleti nyitás stratégiája

Hanon Systems, Rétság
Rétság, 2021. szeptember 14. A Hanon Systems Hungary Kft. rétsági üzeme 2021. szeptember 14-én. Bővítette gyárát a klímakompresszorokat gyártó dél-koreai Hanon Systems Rétságon; a 8,3 milliárd forintos beruházáshoz a magyar kormány 1,7 milliárd forintos támogatást nyújtott, a fejlesztéssel 60 új munkahely jön létre. MTI/Komka Péter
Vágólapra másolva!
Egyértelműen gazdasági sikertörténetnek számít a keleti nyitás stratégiája, amelynek következtében tíz év alatt 28 százalékkal bővült a kereskedelmi forgalom Magyarország és a tőle keletre fekvő államok között - jelentette ki Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter csütörtökön.
Vágólapra másolva!

Szijjártó Péter az egyik legnagyobb dél-koreai autóipari beszállítónak számító Hanon Systems beruházásavatóján kiemelte, hogy

a vállalatnak a világ 21 országában 51 gyára van, ezért keményen meg kellett küzdeni a pécsi beruházásért.

A csaknem 11,5 milliárd forintos zöldmezős beruházáshoz az állam mintegy 2,5 milliárd forint támogatást nyújt, amitől további munkahelyek teremtése várható.

"A Hanon Systems fejlesztése megteremti annak a lehetőségét, hogy a jelenleg is több mint háromszáz fős létszámot a vállalat tovább növelje Pécsett, hiszen 20 ezer négyzetméternyi új gyártóterület jön létre" - fogalmazott a miniszter.

A Hanon Systems Hungary Kft. rétsági üzeme szeptember 14-én Forrás: MTI/Komka Péter

Beszédében kiemelte, hogy a koronavírus-járvány nyomán kialakuló új világgazdasági korszakban számos tekintetben a Kelet dominanciája érvényesül, így van ez több meghatározó, forradalmian modernizálódó ágazatában is. Példaként hozta fel, hogy míg 2007-ben a globális beruházások 81 százalékát nyugati tőkéből finanszírozták, és csak 17 százalékát keletiből, 2018-ra ez az arány kiegyenlítődött, a tavalyi "fekete évben" pedig teljesen megfordult:

a Kelet részesedése 70 százalékosra nőtt, a Nyugaté 29 százalékosra csökkent.

Magyarországon 2019-ben Dél-Korea, 2020-ban Kína volt a legnagyobb beruházó, és egyelőre idén is Dél-Korea áll nyerésre.

Tavaly az összes magyarországi beruházás 48 százaléka keleti országokból érkezett - tette hozzá a miniszter. Továbbá hangsúlyozta, hogy a rendelkezésre álló pénzügyi források tekintetében a keleti világ felzárkózott, s eközben a technológiai lemaradását is ledolgozta. Mint közölte,

a modern autóipari korszak legnagyobb vállalatai mára döntő mértékben keletiek.

Ezek pedig folyamatosan termelési kapacitásokat hoznak létre Európában, amelyekért a kontinens legnagyobb országai is versenyeznek.

Szijjártó Péter arról számolt be, hogy Magyarország és Dél-Korea gazdasági és politikai együttműködése mindig is a kölcsönös tiszteleten alapult, és a kapcsolatrendszer sok hasznot hozott mindkét félnek. Aláhúzta: tavaly, amikor több mint 5 százalékkal esett vissza a világkereskedelem volumene, a kétoldalú kereskedelmi forgalom 28 százalékkal nőtt, az idei első félévben pedig 25 százalékkal.

A most átadott beruházást a sikertörténet újabb fejezetének nevezte, amely

hozzájárul ahhoz, hogy a magyar bruttó hazai termék (GDP) idei növekedése elérhesse az 5,5 százalékot,

és az állam ekkor visszafizesse a gyermeket nevelő családoknak a 2021-ben befizetett személyi jövedelemadójukat.

A tárcavezető végezetül elmondta, Magyarország a 15. legnagyobb exportőr a világon az autóipari klímaberendezések terén, az ország autóipara pedig az idei év első hét hónapjában 25 százalékkal növelte a teljesítményét. Az ágazat termelési értéke így már meghaladja az 5800 milliárd forintot, és idén először átlépheti az évi 10 milliárd forintot is.