Latabár Kálmán klasszikusa egy új korszakot jelzett
A háború éveiben elszaporodnak az abszurd helyzetekből, burleszkelemekből építkező bohózatok, melyekben megkérdőjeleződik a harmincas évek komédiáinak szilárd értékrendszere. Ennek az új típusú komédiának a legkiemelkedőbb darabja az Egy szoknya, egy nadrág, olyan - szintén Latabár Kálmán szereplésével készült - filmekkel együtt, mint az Egy bolond százat csinál, vagy az Afrikai vőlegény.
Miközben ezek a filmek egy új korszakot jeleztek, egyben a magyar filmkultúra egyik legmeghatározóbb és legsikeresebb időszakának, a 30-as, 40-es évek közönségfilmes vonulatának utolsó fecskéi is voltak, mivel a háború után teljesen összeomlott a magyar stúdiórendszer, és soha nem is épült már újra.
A háború legsötétebb évei azonban még egybeestek a honi filmipar legtermékenyebb időszakával: a 40-es években Magyarország vált Európa harmadik legnagyobb filmgyártójává, 1943-ban 53 filmet mutattak be.