Hétvégén Harley-Davidson-fesztivál4Fénykép© hirado.hu

Hétvégén Harley-Davidson-fesztivál

, 5 hír, 3 oldalnézet

Történelmi szempontból ez igaz is, meg nem is. A 2011-ben a fukusimai atomerőművet végzetesen megrongáló cunami ugyan a történelem egyik legsúlyosabb katasztrófáját okozta, a vízbe és levegőbe került radioaktív szennyeződés számos emberéletet követelt (és még fog is), ám a legrosszabbat – Japán jelentős részének lakhatatlanná válását – sikerült elkerülni. Filmtörténetileg sem pontos az állítás, hiszen a japán sorozat nem az HBO sikerszériájának másolata – ez egyszerre erénye és hátránya.

Az alkotó, Maszumoto Dzsun szinte megszállottja a tényeknek és a technikai részleteknek, s nagyon igyekszik rendet tenni a balesetet övező teóriák és összeesküvés-elméletek rengetegében. Ez a pontosság viszont sokszor megöli az emberi drámát, és az ellen dolgozik, hogy a karizmatikus egyéniségek előtérbe léphessenek (ami a kevésbé akkurátus, de érzelmileg lebilincselő Csernobil erőssége volt).

Az egyéniségek hiánya azonban a japán történetmesélés sajátossága is; a történet hősei a hierarchia, a becsület és a tisztelet nevében gyakran alárendelik magukat feljebbvalóiknak, feláldozzák egyéni vágyaikat a közösség oltárán. Talán ez a végletekig specifikus széria legerősebb egyetemes üzenete, de ez sok, nyugati elbeszélésekhez szokott nézőnek elidegenítő lehet.